Stressbehandling

Effektiv behandling mod stress

Oplever du at have stress, så er vi klar til at hjælpe dig.

 

Hvad er stress?

Stress er blevet en folkesygdom og flere og flere oplever stress. I dag føler hver 6 dansker stresset.

Nogle har svært ved at passe deres arbejde og andre bliver sygemeldte. Oftest er stressen arbejdsrelateret. Det kan være mængden af arbejdsopgaver. Det kan være kollegaer der er vanskelige at arbejde sammen med eller konflikter med din chef. Når du er presset på dit arbejde, oplever du til sidst, at du ikke magter mængden af opgaverne, eller konflikterne på arbejdspladsen.

Du kan få stress på arbejdet. Du kan få stress når du er ledig eller sygemeldt. Du kan også få stress hvis du er presset privat. Måske trives dine børn ikke, der er sygdom i familien eller at der er problemer i privatlivet.

Uanset hvad årsagen til din stres er, så kan bekymringerne fylde så meget, at det rammer dig både mentalt og fysisk. .

Der findes ikke en definition på hvad stress er, men vi ved, at der er stor forskel på langvarig stress og kortvarig stress.

Kortvarig stress er faktisk en god ting – det er den, der gør, at vi får gang i adrenalinen og kan yde mere i en kort periode. Det klassiske eksempel er, at løbe hurtigt og fokuseret væk, hvis vi pludselig bliver angrebet af et vildt dyr.

Langvarig stress er derimod skidt for både hjernen og kroppen, og det er langvarig stress, jeg skriver om nedenfor.

Hvordan føles stress?

Uro, manglende lyst eller glæde. Nogle af de mest almindelig symptomer på stress er:

Koncentrations- og hukommelsesbesvær.

Irritation og vrede

Angst

Søvnløshed

Ondt et eller flere steder på kroppen

Hvis du er interesseret i at vide mere om forskellen mellem stress og travlhed, kan du læse min artikel under læsestof  ”Er du travl eller stresset”.

Hvorfor bliver man stresset?

Linda Burlan beskriver i sin bog “stressbehandling med metakognitiv terapi” at vores liv består af utallige komplekse aspekter som kan gøre os sårbare, belaste os og fører til stress.

Noget af det der kan påvirke os alt det vi ikke kan ændre på. Vi kan eksempelvis ikke kontrollere andre menneskers tanker eller følelser.

Det kan også være de forventninger du har til dig selv. Forventninger om hvor meget du skal løse, hvor meget du skal forholde dig til, klare, håndtere og yde og regler du skal følge. Dette kan være med til at overbelaste dig.

Adfærd er vigtig at have med i din terapi hos os, men vi skal også lidt dybere for at finde årsagen til din stress. Du har sikkert skabt nogle strategier til hvordan du kan blive beroliget, falde i søvn med mere. Måske skal du se tv for at falde i søvn. Måske drikker du varm the, tager en sovepiller eller noget helt andet. Lad os gå ind og ændre på det, finde årsagen og samtidig får du fantastiske redskaber til at slippe din stress.

 

 

Metakognitiv terapi til behandling af stress

 

Jeg er både metakognitiv stressterapeut og stresscoach og kan hjælpe dig med at forebygge og undgå stress samt hjælpe, hvis stressen har ramt dig for alvor.

Metakognitiv terapi til behandling af stress er en meget effektiv terapiform, og du vil allerede efter 2-3 samtaler opleve en mærkbar ændring i din tilstand. Under samtaleforløbet får du simple og effektive redskaber til at håndtere stress i din dagligdag og til sidst undgå at blive ramt af stress. Du vil kunne mærke forandringerne i form af bedre nattesøvn, mere overskud og et bedre overblik i hverdagen. Hvis du har alvorlige symptomer som fx angst, vil de foretage sig.

Vil du vide mere, er du velkommen til helt uforpligtende at skrive eller ringe til os.